Szukasz psychologa sportu lub pracy w Warszawie? Pomoc masz w zasięgu ręki w naszych gabinetach!

Koncepcja wolnej szkoły Kozola – dalszy opis

Koncepcja wolnej szkoły Kozola kładzie nacisk na… „takim głupim i uporczywym niedostrzeganiem prostej prawdy, iż dzieci mają prawdziwy kłopot, można im bardzo zaszkodzić. Przypomina to zaglądanie przez okno do szpitala dla umysłowo chorych i obserwowanie z maniackim zadowoleniem jak wspaniale spokojni są pacjenci-katatonicy. Dzieci, które mają uraz psychiczny na punkcie czytania wcale nie są «cudowne», nie zachodzi też w nich jakiś wspaniały proces organicznego wzrostu. Często miewają prawdziwe kłopoty: mówiąc najprościej i najuczciwiej, są to dzieciaki, które mają cholerne trudności z radzeniem sobie w takich miastach, w jakich żyjemy. Konieczny jest milion niezwykłych, nie manipulacyjnych, lecz wysoce świadomych sposobów radzenia sobie z takim zadaniem, jakim jest uwolnienie dzieci od nieszczęść tego rodzaju. Jedna tylko rzecz jest niewybaczalna: siedzenie, zanurzanie się z uśmiechem w swego rodzaju obłokach mistycznej, niedyrektywnej i nieodgadnionej medytacji z otwartymi oczami – i nierobienie niczego”i0.

Jeśli zdecydujesz się na wykorzystanie którejś z idei wolnych szkół, to powinna Ci w tym pomóc lektura książek, które zawierają więcej szczegółów na ten temat niż mogłem tu przytoczyć. W lekturach uzupełniających jest kilka tytułów, innych niż przytoczone tu prace Kozola i Neilla. Czytając te książki i próbując dopracować się takiej metody nauczania, która da Ci osobiste zadowolenie, powinieneś nawiązać do naszej teorii nauczania i zadać sobie pytanie, w jakim stopniu rozważana przez Ciebie metoda spełnia wypływające z naszej teorii wymogi efektywnego nauczania. Jeśli uznasz, że koncepcja wolnej szkoły nie satysfakcjonuje Cię w pełni, to może znajdziesz kilka innych pomysłów w metodzie Montessori.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.